lördag 18 juli 2009

Harry Potter and the Half-Blood Prince (Bio)

Den sjätte filmen om Harry Potter har haft biopremiär. Själv gick jag ett par dagar efter på en fullsatt biosalong.

Joanne K. Rowlings berättelse blir mörkare för varje år på Hogwarts, vilket presenetas väl i filmerna. I sjätte filmen känns mörkret av redan från första minuten (även om den inte börjar på samma sätt som boken).

Harry Potter får denna gång privatlektioner av Albus Dumbledore, där han får se gamla minnen som handlar om Voldemorts barndom. (I filmen får vi dock endast se ett fåtal sådana minnen, men det är väl ett resultat av tidsbegränsningen i en filmatisering.)

Det verkar också som om Draco Malfoy har fått ett uppdrag av självaste Voldemort. Följer han pappa dödsätare i spåren trots allt? Har Snape koll på läget?


Quiddich är tillbaka på Hogwarts (i böckerna är denna magiska sport ständigt närvarande, men filmerna har inte gjort särskilt mycket plats för detta) och Ron försöker få sin plats i laget som målvakt. Om han nu bara kan hålla nerverna i styr...

Trots allt mörker skapas band som tidigare legat och ruvat under ytan. Kärlek, svartsjuka och vänskap har fått mer betydelse än tidigare och är en stor del av filmens handling, inte bara i och med att deras nya potions-lärare börjar med att visa dem ett kärlekselixir.

Så hur var då filmen?
Ja, naturligtvis inte lika bra som boken. Man ska inte vänta sig att en bok på 650 sidor ska få plats i en film på 2½ timme. Första boken är på på omkring 400 sidor och även denna gavs 2½ timme - you do the math. Men man har lyckats få med mycket av det som är viktigt, även om jag ibland kan störa mig riktigt mycket på att man ändrar saker i handlingen utan orsak. (Stör mig framför allt på en scen mot slutet av filmen, där jag omöjligen kan begripa varför man inte kunde följa boken istället för att ändra om till något som verkar fullständigt ologiskt och orimligt, men mer tänker jag inte säga om saken.)

Harry och Dumbledore får det hett om öronen när
de beger sig av till ställen de inte är välkomna.

Men allt som allt var det en storslagen film, återigen, och jag kan absolut rekommendera den. När den kommer ut på Blueray i november kommer den ingå i min samling då den är klart värd att ses om.

Men läs böckerna! De må vara barn-böcker, men de är fantastiskt välskrivna. Den svenska översättningen är förvisso riktigt bra, men läs dem på engelska - det är helt klart värt det. (Dessutom är det lättläst engelska eftersom det, som sagt, är en barn/ungdomsbok.)

Betyg:
Filmen som helhet: 4,4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar